dr hab.
Artur PISKORZ
Katedra Historii, Kultury i Literatury Krajów Angielskiego Obszaru Językowego
pok: 310
ORCID: 0000-0003-2714-1260
publikacje:
http://bgbase.up.krakow.pl/Stanowisko:
- Profesor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
Pełnione funkcje w Instytucie i Uniwersytecie:
- N/A
Stopnie naukowe:
- 2017; Doktor habilitowany nauk humanistycznych;
Uniwersytet Śląski w Katowicach;
Tytuł pracy: „Kino organiczne Mike’a Leigh”.
- 2007; Doktor nauk humanistycznych;
Uniwersytet Śląski w Katowicach;
Tytuł pracy: „Świat w potrzasku. Strach i pożądanie w kinie Stanleya Kubricka”;
Promotor: prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź.
- 2000; Magister filologii angielskiej (Językoznawstwo);
Uniwersytet Śląski w Katowicach;
Tytuł pracy: “Phraseology in Advertising”;
Promotor: dr Elżbieta Krawczyk-Neifar.
- 1992; Magister filologii polskiej (Filmoznawstwo);
Uniwersytet Jagielloński;
Tytuł pracy: „Motywy jungowskie w 2001: Odysei kosmicznej Stanleya Kubricka”;
Promotor: prof. dr hab. Alicja Helman, Uniwersytet Jagielloński.
Dyscyplina naukowa:
- Nauki o sztuce
Katedra:
- Katedra Historii, Kultury i Literatury Krajów Angielskiego Obszaru Językowego
Zainteresowania badawcze:
- kino Stanleya Kubricka,
- kino brytyjskie,
- kino amerykańskie,
- psychogeografia,
- współczesna kultura i społeczeństwo brytyjskie,
- współczesna kultura i społeczeństwo amerykańskie.
Prowadzone zajęcia:
- Film brytyjski/amerykański,
- Cultural studies III (film),
- Filmowe adaptacje dzieł literackich,
- Praca dyplomowa I.
Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:
- Polskie Towarzystwo do Badań nad Filmem i Mediami,
- Komisja Medioznawcza Polskiej Akademii Umiejętności.
Wybrane wykłady gościnne:
- 2019; Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport, Egipt,
- 2019; Universidad de La Laguna, Hiszpania,
- 2018; Universidad de Almeria, Hiszpania,
- 2017; Universidad de Almeria, Hiszpania,
- 2015; Universidad de Seville, Hiszpania,
- 2014; Karoli Gaspar Reformatus Egyetem,
- 2014; Universidad de La Laguna, Hiszpania,
- 2014; Universidad de Almeria, Hiszpania,
- 2013;Universidad Complutense de Madrid, Hiszpania,
- 2013; University of Crete Rethymnon, Grecja,
- 2012; Universidad de La Laguna, Hiszpania,
- 2012; Universidad de Almeria, Hiszpania,
- 2011; Vilniaus Pedagoginis Universitetas, Litwa,
- 2011; Universidad Santiago de Compostela, Hiszpania,
- 2010; Universite de Paris 12, Francja,
- 2010; University of Crete Rethymnon, Grecja,
- 2009; Padagogische Hochschule Ludwigsburg, Niemcy,
- 2009; Istanbul Universitesi, Turcja,
- 2008; University of Edinburgh, Wielka Brytania,
- 2008; Universite de Paris 12, Francja,
- 2007; University of London, Wielka Brytania.
Najważniejsze publikacje:
Monografie:
- Reading Filmic Texts as Socio-Political Texts. The Case of Billy Elliot [w:] Ignacio Ramos Gay et al [ed.] (2008) New Trends In English Teacher Education (Linguistics, Literature and Culture). Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, ss. 397-406,
- Guy Ritchie. Cockney z recyklingu [w:] Alicja Helman, Andrzej Pitrus [red.] (2009) Autorzy kina europejskiego, t. V Kraków: Rabid, ss. 215-239,
- Michael Mann – antropolog doświadczenia [w:] Łukasz Plesnar, Rafał Syska [red.] (2010) Mistrzowie kina amerykańskiego, t. III, Kraków: Rabid, ss. 185-209,
- Najlepszy film, jaki kiedykolwiek (nie) powstał. Napoleon (1971) Stanleya Kubricka [w:] Rafał Syska [red.] (2018) Niezrealizowane arcydzieła kina Kraków: Ekrany, ss. 167-179,
- Kino organiczne Mike’a Leigh. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2016. ISBN 978-83-65705-22-8.
Artykuły:
- 2019; Hester Street: Living between Worlds [w:] “Polonia Journal”, 10/2019, ss. 55-66.
- 2019; Patrick Keiller and ‘the problem of London’ [w:] „Kwartalnik filmowy”, 107/2019, ss. 116-125,
- 2019; P. Hamera; A. Kuropatnicki; A. Piskorz, Redakcja i Wstęp do Food and Drink in Context, Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP, 2019, ss. 11-22,
- 2017; 2013: A Space Odyssey: Parody and Pastiche as Homage [w:] „Media – Kultura – Komunikacja społeczna”, 3/2017, ss. 127-137,
- 2016; Aryan Papers. The Polish Connection [w:] „Media – Kultura – Komunikacja społeczna”, 2/2016, ss. 73-79.