dr Anna ŚCIBIOR- GAJEWSKA

Katedra Językoznawstwa Angielskiego
anna.scibior-gajewska@up.krakow.pl
pok: 305
ORCID: 0000-0003-2989-4661
publikacje:
http://bgbase.up.krakow.pl/Stanowisko:
- Adiunkt dydaktyczny
Pełnione funkcje w Instytucie i Uniwersytecie:
- Członkini Rady Jakości Kształcenia, koordynator,
- Kierownik Praktyk Niepedagogicznych.
Stopnie naukowe:
- Doktor nauk humanistycznych – Językoznawstwo;
Uniwersytet Pedagogiczny im KEN w Krakowie, Wydział Humanistyczny;
Tytuł pracy: “Acceptability and the Teaching of English Grammar: the Syntax of the Verb”;
Promotor: dr hab. prof. UP Adam Pasicki;
Recenzenci: prof. dr hab. Piotr Ruszkiewicz, Uniwersytet Pedagogiczny, prof. dr hab. Janusz Arabski, Uniwersytet Śląski.
- 1998; Magister filologii angielskiej;
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Filologiczny;
Tytuł pracy: “Realization of the Latin Borrowings in English and Polish in the Fields of Education and Learning”;
Promotor: prof. dr hab. Elżbieta Mańczak-Wohlfeldt, Uniwersytet Jagielloński;
Recenzent: dr hab. Ewa Willlim, Uniwersytet Jagielloński.
Dyscyplina naukowa:
- Językoznawstwo
Katedra:
- Katedra Językoznawstwa Angielskiego
Zainteresowania badawcze:
- English syntax,
- English-Polish contrastive grammar,
- teaching English grammar,
- error analysis.
Prowadzone zajęcia:
- Descriptive Grammar of English (BA),
- English-Polish Contrastive Grammar (BA),
- Language Varieties and Text Genres (BA),
- Advanced English Grammar (MA),
- Translation as Creation (MA),
- Data Mining (MA).
Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:
- N/A
Wybrane wykłady gościnne:
- N/A
Najważniejsze publikacje:
Artykuły::
- Separating the inseparable: Acceptability of violations of strict adjacency in English. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 117, Studia Anglica II 2012, Red. Misztal M. Trawiński M. strony 92-108,
- English linking verbs and their Polish equivalents: syntactic contrast in: red. Krzysztof Bogacki, Joanna Cholewa, Agata Rozumko, Formal and Semantic Aspects of Linguistic Research, 2012, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, strony: 275-285,
- Agent? Patient? Who’s to blame? Error gravity and the theta-role of the error-affected argument W: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis: Studia Anglica V , red. Anna Turula, Anita Buczek-Zawiła, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków 2015, strony 112-126,
- What is LIKE like: polysemous senses and grammatical categories, współaut. Joanna Podhorodecka. W polysemy in Language and Translation, red. Bogusław Bierwiaczonek, Joanna Paszenda, WSZOP w Katowicach, Katowice 2016, strony 109-130,
- The passive of Genitive and Instrumental verbs in Polish: preferences and constraints, współaut. Joanna Podhorodecka. – 2018 New Insights into the Language and Cognition Interface edited by Rafał Augustyn, Agnieszka Mierzwińska-Hajnos. Cambridge Scholars Publishing, strony 184-205.