Werona KRÓL-GIERAT, PhD
Department of English Language Education
werona.krol-gierat@up.krakow.pl
room: 313
ORCID: 0000-0001-6522-2550
publications:
http://bgbase.up.krakow.pl/consultation: Wednesday 11:45-12:30
Position:
- Assistant professor
Positions held in the Institute and the University:
- Acting Head of Department of English Language Education (2020/21),
- Deputy Head of postgraduate studies Teaching English to Students with Special Educational Needs (2020/21),
- Institute Council,
- Quality Assurance Committee.
Degrees:
- 2017; Ph.D.(Ling);
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie;
Thesis: “Teaching English as a Foreign Language in Inclusive Classrooms at the Lower-Primary Level. An Analysis of Teachers’ Needs and the Achievements of Learners with Special Educational Needs”;
Supervisor: dr hab. prof. UP Joanna Rokita-Jaśkow;
Supervisor: dr Małgorzata Marzec-Stawiarska;
Reviewer: prof. zw. dr hab. Hanna Komorowska (Uniwersytet SWPS Humanistycznospołeczny w Warszawie), prof. zw. dr hab. Katarzyna Karpińska-Szaj (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).
- 2011 M.A. (Philology, spec. Romanic Language and Cultures);
Uniwersytet Jagielloński;
Thesis: “Transformation in Audiovisual Translation: the Case of American and Polish Dubbed Versions of Roberto Benigni’s Pinocchio”;
- 2011 M.A. (English philology);
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie;
Thesis: “Teaching Vocabulary to Children with Special Educational Needs Using Video Cartoons”.
- 2009 B.A. English philology with early school pedagogy;
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie;
Thesis: “Developing English Proficiency with CALL”.
Main field of research:
- Linguistics (Applied Linguistics).
Department
- Department of English Language Education.
Research Interests:
- Child Foreign Language Acquisition,
- Special Educationa Needs,
- Language teacher education and development,
- Bi-/Multilingualism.
Teaching:
- Teaching English to Young Learners,
- Basics of foreign languages teaching,
- Classroom management,
- Teaching English as a Foreign Language II,
- Assessment in ELT,
- Special Educational Needs in language learning, off- and online.
Membership in Academic Societies:
- Polish Association of Modern Languages,
- AILA (International Association of Applied Linguistics) Research Network in Early Language Learning (ELL-ReN).
Selected visiting lectures:
- 2018; Wenecja, Włochy, Universita’ Ca’Foscar,
- 2017; Porto, Portugalia, Universidade do Porto,
- 2016; Madryt, Hiszpania, Universidad Complutense de Madrid (CES Don Bosco),
- 2015; Rzym, Włochy, Universita’ Degli Studi di Roma “La Sapienza”.
Main Publications:
Monographs:
- Król-Gierat, W. (2020). Teaching English to Children with Special Educational Needs. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego,
- Rokita-Jaśkow , J., Król-Gierat, W. (2017). (eds) Wczesny start językowy: wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, pp. 206-224.
Articles:
- Król-Gierat, W., (2014). Bella signora dai capelli turchini czy może o kruczoczarnych włosach – przekład nazw własnych polskiej wersji dubbingowej Pinocchia Roberta Benigniego. Między Oryginałem a Przekładem R. XX 2014 nr 1 (23) O przekładzie filmowym. Kraków: Księgarnia Akademicka, pp. 125-141,
- Król-Gierat, W. (2019). Zabawy stymulujące uczniów z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego na lekcji języka obcego. Języki Obce w Szkole. – 2019, nr 1, s. 49-54,
- Król-Gierat, W. (2019). Investigating the Self-Concept of Children with Special Educational Needs in the Context of Foreign Language Learning. In: Rokita-Jaśkow, J. and Ellis, M. (eds). Early Instructed Second Language Acquisition: Pathways to Competence. Bristol: Multilingual Matters,
- Król-Gierat, W. (2021). “Analiza orzeczeń dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej pod kątem trudności w nauce języka obcego”. In: Rokita-Jaśkow, J. and Nosidlak, K. (eds) Nauczanie dzieci języków obcych : globalne wyzwania, lokalne rozwiązania properties. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, pp. 61-80.
- Król-Gierat, W. (2021). “Learning Preferences of SEN Children in an Inclusive English Classroom”. In: Rokita-Jaśkow, J. and Wolanin, A. (eds). Facing Diversity in Child Foreign Language Education. Cham: Springer Nature Switzerland AG, pp. 123-142.