Przejdź do menu Przejdź do treści

dr Anita BUCZEK-ZAWIŁA

Stanowisko:

  • Adiunkt badawczo-dydaktyczny

 

Pełnione funkcje w Instytucie i Uniwersytecie:

  • Pełnomocnik ds. Specjalności Komunikacja Językowa – Języki Specjalistyczne (I stopień) oraz Komunikacja Językowa (II stopień),
  • członkini Rady Instytutu Filologii Angielskiej,
  • członkini Rady Dyscypliny Językoznawstwo,
  • Opiekunka 2 roku studiów I stopnia, stacjonarnych.

 

Stopnie naukowe:

  • 1999; Doktor Nauk Humanistycznych w zakresie językoznawstwa;
    Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wydział Nauk Humanistycznych;
    Tytuł pracy: „Principles and parameters of Modern Welsh phonology”;
    Promotor: prof. dr hab. Edmund Gussmann;
    Recenzenci: dr hab. Katarzyna Dziubalska-Kołaczyk, prof. UAM, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu dr hab. Jolanta Szpyra-Kozłowska, prof. UMCS, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

 

  • 1994; Magister filologii angielskiej, z przygotowaniem pedagogicznym;
    Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wydział Nauk Humanistycznych;
    Tytuł pracy: „The Phonology and Morphogy of Initial Consonant Mutation in Welsh”;
    Promotor: prof. dr hab. Edmund Gussmann;
    Recenzent: dr hab. Anna Malicka-Kleparska.

 

Dyscyplina naukowa:

  • językoznawstwo.

 

Katedra:

  • Katedra Językoznawstwa Angielskiego.

 

Zainteresowania badawcze:

  • fonologia rządu (praca magisterska, wczesne artykuły),
  • systemy fonologiczne języków celtyckich, w szczególności walijskiego (kilka artykułów, doktorat),
  • rozwój fonologiczny i akwizycja systemów fonologicznych (artykuły),
  • melodyka mowy, prozodia (artykuły, konferencje),
  • interakcje i interferencje międzyjęzykowe (artykuły, konferencje), systemy dźwiękowe języka w kontakcie,
  • zmiany językowe wynikające z użycia, uzusu i częstotliwości,
  • dydaktyka uczniów „szczególnych” – niewidomych studentów,
  • język młodego pokolenia – obserwowalne tendencje, postrzeganie normy (konferencje, artykuły),
  • fonodydaktyka, CALL, CAPT.

 

Prowadzone zajęcia:

  • Fonetyka 1 & 2 (SL, rok I sem. 1 i 2),
  • Werbalne i Niewerbalne Środki Komunikacji (SL, rok II sem. 3),
  • Gramatyka Kontrastywna (SL, rok II sem. 4),
  • SM – Komunikacja Językowa, rok I sem. 1,
  • Różnorodność Językowa na Wyspach Brytyjskich (SM – Komunikacja Językowa, rok II sem. 3),
  • Seminarium magisterskie (SM – Komunikacja Językowa).

 

Członkostwo w Towarzystwach Naukowych:

  • Polskie Towarzystwo Językoznawstwa Kognitywnego;
  • Krakowskie Towarzystwo Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej „Tertium”

 

Wybrane wykłady gościnne:

  • 2018; Beit Berl College, Israel;
  • 2016; Universidad de Castilla-LaMancha, Cuenca, (Spain);
  • 2015; Istabul Unversitesi, Stambuł (Turkey);
  • 2014; Middle Eastern Technical University, Ankara (Turkey);
  • 2013; Istabul Unversitesi, Stambuł (Turkey), Univerisdad de Sevilla (Spain);
  • 2012; Mamlo Hogskola, Malmo, (Sweden);
  • 2011; Universidad de Castilla-LaMancha, Cuenca, (Spain), Universidad de Almeria, Almeria, (Spain);
  • 2010; Károli Gáspár Református Egyetem, Budapeszt, (Hungary), Panepistimo Kritis, Rethymnon, (Grecee);
  • 2009; Vilniaus Pedagoginis Universitetas, Wilno (Lithuania), La Sapienza – Università di Roma, Rzym (Italy);
  • 2007;  Pedagogische Hohshule Freiburg, Freiburg (Germany), Universidad de Castilla – La Mancha, Cuenca, (Spain).

 

Najważniejsze publikacje:

  • „Supporting instruction in English pronunciation with CALL : a blended learning component in English Phonetics course at undergraduate level”, CALL for Background (A.Turula/A.Buczek-Zawiła, eds.), Peter Lang, 2021, p. 51-79.
  • „ELF or NELF? English pronunciation standard preferences among younger generation of Polish speakers”, Kwartalnik Neofilologiczny, 2017, 1, p. 95-110; http://journals.pan.pl/dlibra/publication/116240/edition/101016/content
  • „Do they know what they are saying? : sentence stress awareness of phonetically-untrained speakers”, Linguistica Silesiana, 2015, 36, p. 253-275.
  • „Everything must have its place : accent accommodation in modern Welsh borrowings from English”, Studia Linguistica Universitatis Iagellonicae Cracoviensis, 2014, 131, nr 4, p. 335-351.
  • „The phonetic and phonological lenition in cognitive phonology : the case of Welsh consonant mutation”, Crossing phonetics-phonology lines (E.Cyran et al., eds.), Cambridge Scholars Publishing, 2014. p. 235-253.